در جلسه مشاوره پیش از ازدواج چه می گذرد؟

در جلسه مشاوره پیش از ازدواج چه می گذرد؟

جلسه مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج، از انواع درمان های تخصصی است که باید توسط یک مشاور و یا روانشناس با تجربه و کاربلد ارائه گردد. 

جلسه مشاوره پیش از ازدواج برای تمامی افرادی که قصد دارند رابطه ای طولانی مدت را شروع کنند، مهم و ضروری است به طور کلی ، هدف از جلسه مشاوره پیش از ازدواج، شناسایی و سپس رسیدگی به هر گونه زمینه های تعارض در یک رابطه، قبل از تبدیل شدن آن تعارضات به نگرانی های جدی، و آموزش راهبردهای موثر برای جلوگیری از بحث و جدل و راهکار کارآمد برای حل تعارض با شریک زندگی خود است.

با توجه به توضیحات بالا، می توان گفت، مشاور در جلسه مشاوره پیش از ازدواج سعی می کند با ایجاد انتظارات واقع بینانه زوج ها نسبت به یکدیگر ، به بهبود ارتباطات و حل تعارضات موجود در رابطه آن ها کمک کند. این کار به افراد کمک می کند که ازدواج سالم تری را داشته باشند.

جلسه مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج

برای آشنایی با شاخه مشاوره پیش از ازدواج می توانید بر روی آیکون بالا کلیک کنید.

چه مواردی در جلسه مشاوره قبل از ازدواج مطرح می شود؟

در جلسه مشاوره پیش از ازدواج، موارد بسیار زیادی مطرح می شود که در صورت وجود تعارض در هر مسئله ای قبل از ایجاد مشکلات جدی تر به حل آن بپردازند. از جمله این موارد، عبارتند از:

 امور مالی

میزان تمایلات جنسی هر فرد

 نقاط قوت هر یک از طرفین

 مسائل خانوادگی

باورهای معنوی و ارزش‌ها 

این مسائل از جمله مسائلی است که می تواند تاثیر زیادی بر رابطه زوجین بگذارد. بنابراین قبل از اینکه تصمیم به ازدواج با فرد مورد نظر بگیرید، بهتر است ابتدا تفاوت های موجود در این تعارضات را حل و فصل کنید.

از جلسه مشاوره پیش از ازدواج چه انتظاراتی باید داشت؟

روند جلسه مشاوره قبل از ازدواج ممکن است در درمانگران مختلف، متفاوت برگزار شود. از این رو برخی از درمانگران شاید تصمیم بگیرند که با هر یک از طرفین جلسات جداگانه تشکیل دهند و برخی دیگر هم شاید با زوجین به عنوان یک واحد شروع به کار کنند.

هر کدام از شیوه های جلسه مشاوره قبل از ازدواج، می تواند ویژگی خاص خودش را داشته باشد. برای مثال در جلسات انفرادی درمانگر سعی می کند با هر یک از طرفین برای شناسایی و رفع نگرانی ها، نقاط قوت و ضعف در رابطه اطلاعاتی را کسب کند. 

انجام این کار به صورت جداگانه در ابتدا ممکن است به هر یک از شرکا کمک کند تا بتوانند به طور واقع بینانه و آشکارتر در مورد اهداف خود برای شراکت صحبت کنند

همچنین هر یک از شریک‌ها این شانس را خواهند داشت که از ازدواج ایده‌آل خود و گام‌هایی را که برای رسیدن به آن هدف برداشته‌اند یا هر چالشی را که مانع دستیابی به آن می‌دانند، توصیف کنند. 

از طرف دیگر در جلسات مشترک، شرکا می توانند این مسائل را با هم بحث کنند و با کمک درمانگر، راه های مقابله با این چالش ها و هر چالش دیگری را که ممکن است در طول ازدواج با آن روبه رو شوند را بررسی کنند.

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج ، زوج‌ها ممکن است علائم هشداردهنده، انواع نگرانی‌ها و..  را مورد بحث قرار دهند و مشاور سعی می کند راهکار هایی را در صورت بروز این نگرانی‌ها، ارائه دهد.

مشارکت در جلسه مشاوره قبل از ازدواج به دلیل تعهدی که هر یک از طرفین بهبود و تحکیم یک رابطه دارند، می تواند شروع مثبتی برای ازدواج سالم باشد.

بنابراین مشاور از زوج ها حمایت می کند تا پایه ای سالم و محکم را قبل از ازدواج ایجاد کند1 همچنین به زوج‌ها کمک می‌کند تا زمینه‌های تعارض در رابطه را شناسایی کنند و ابزارهای مؤثری برای رسیدگی به آن تعرض ها به کار گیرند تا از تبدیل شدن آنها به مسائل جدی در آینده جلوگیری کنند. مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد یا مذهب کمک کند.

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج چه مواردی مطرح می شود؟

شرکت در جلسه مشاوره پیش از ازدواج برای زمانی است که افراد سعی دارند رابطه خود را جدی تر کنند و یا به قول معروف تصمیم بر ازدواج می گیرند.

از این رو تمایل دارند قبل از ورود به سطح عمیق تری از رابطه، در مورد استراتژی های ارتباط سالم و همچنین مسائلی که ممکن است بعداً در ازدواجشان پیش بیاید، آن ها را حل کنند. در بخش از مقاله قصد داریم به برخی از مواردی که در جلسه مشاوره پیش از ازدواج مطرح می شود، بپردازیم. این موارد عبارتند از:

انتظارات در مورد ازدواج

هر فردی در زندگی خود، قبل از ازدواج دارای یک سری انتظاراتی است از این رو سعی می کند فردی را انتخاب کند که بتواند انتظارات او را برآورده سازد.

بنابراین شناخت انتظارات هر یک از طرفین قبل از ازدواج میتواند به افراد در جهت جلوگیری از مشکلات آینده کمک بسیار بزرگی کند.از این رو زوج ها باید یک گفتگوی مهم را در مورد انتظارات خود داشته باشند تا با انتظارات واقع بینانه وارد زندگی مشترک شوند.

حل تعارضات

منظور از حل تعارض از جمله  ابزارهایی است که برای مدیریت تعارض به زوج ها کمک می کند. مهارت هایی مانند بیان شکایات و درخواست ها. گوش دادن سخاوتمندانه، اعتبار بخشیدن به احساسات طرف مقابل و دیدن چیزها از چشم او در هنگام اختلاف بسیار مهم است. همچنین، حل تعارض شامل آموزش به زوجین برای مسئولیت پذیری در تعارضات است. 

ارزش ها و نیازها

در جلسه مشاوره  هر یک از طرفین اطلاعاتی را در مورد انتظارات خود در زمینه آزادی، خودمختاری، شمولیت، طرد شدن، هویت شخصی، مسئولیت پذیری، و باورهای مذهبی و غیره به طرف مقابل انتقال می دهد. یک زوج ممکن است با برخی اظهارات موافق یا مخالف باشند، اما هدف اصلی مشاور در این بخش آموزش گوش دادن به موضوعات و نیازهایی است که در پس هر انتخاب بیان می شود، است.

ارتباط سالم

برقراری ارتباط سالم و موثر مستلزم گوش دادن دقیق هر یک از طرفین است تا به درستی بفهمند طرف مقابل چه می گوید و خواسته درونی او چیست.

از این رو به زوج ها مهارت های گوش دادن کارآمد را می آموزد که یک مهارت کلیدی برای برقراری ارتباط سالم به حساب می آید.

پرداختن به موضوعات چالش برانگیز

کنار آمدن با موضوعاتی  در زمینه مسائلی مانند امور مالی، رابطه جنسی و کودکان ممکن است برای زوجین کمی دشوار باشد. گاهی اوقات یکی از طرفین احساس می کند که بدون رسیدن به یک راه حل در دایره ای می چرخند. بنابراین،زوجین سعی میکنند که یک درمانگر ایمن و بی‌طرف برای هدایت گفتگو و بررسی احساسات و نیازهای اساسی در گفتگو که منجر به همدلی و تفاهم بین شرکا می‌شود، انتخاب کنند.

مدیریت مالی

زوج ها در جلسه مشاوره قبل از ازدواج،  در مورد چگونگی تنظیم بودجه مشترک و نحوه گوش دادن به نگرانی ها، ترس ها و شکایات یکدیگر در مورد مسائل مالی صحبت می کنند. آنها همچنین در مورد هر گونه هزینه های بالقوه ای که هر فرد در رابطه نیاز دارد، گفتگو می کنند.

صمیمیت، رابطه جنسی و محبت 

همانطور که میدانید از جمله مهم ترین مسائلی  یک رابطه که تاثیر بسیاری بر سلامت آن می گذارد، صمیمیت، رابطه جنسی و محبت است.

این موضوع توانسته رابطه بسیاری از زوج ها را تحت تاثیر خود قرار دهد و در اثر وجود تعارض در این زمینه، رابطه برای بسیاری از زوجین در حال از نابودی است.

درمانگران در جلسه مشاوره قبل از ازدواج چه خواسته ای از زوجین دارند؟

وقتی زوجی به یک مشاوره قبل از ازدواج مراجعه می کند، قطعا در جهت حل مشکلات و تعارضات و یا جلوگیری از این ها در آینده است. از این رو درمانگر از زوجین موارد زیر را درخواست می کند:

  • خواسته خود را به طور واضح و آرام به شریک زندگی خود بگویید و تماس چشمی برقرار کنید.
  • بگویید اگر این نیاز توسط شریکشان برآورده شود چه احساسی خواهند داشت
  • هر یک از شرکا آنچه را که از دیگری شنیده است تکرار می کند.

بسیاری از مشاوران تاکید می کنند که زوج هایی که قاطعانه تر هستند و آنچه را که می خواهند می گویند، رابطه بهتر و قوی تری دارند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا