مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی چه کسانی هستند؟

مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی چه کسانی هستند؟

در سال های اخیر یکی از مهم ترین چالش هایی که توانسته ذهن بسیاری از افراد را متوجه خود کند، ورود به دنیای کسب و کار است. 

امروزه با توجه به ایجاد فرصت ها و چالش های بزرگ، می توان گفت جهان وارد مرحله و یا دوره ای جدیدتر شده است. با این وجود برای همگام شدن با این تغییر و تحولات باید چه کرد؟

چگونه مهارت ورود به یک کسب و کار را بیاوریم؟

چگونه فرزندانمان را در جهت پیدا کردن علاقه شغلی و تحصیلی راهنمایی درست کنیم؟

و هزاران سوال دیگری که دانستن جواب آن ها در عصر امروز بسیار مهم و ضروری است. 

با توجه به توضیحات بالا این جهان دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است. برای رسیدن به موفقیت عوامل بسیاری می تواند تاثیر گذار باشد و تنها راه رسیدن به موفقیت برخورداری از دانش روز دنیا و توانایی به کارگیری آن در حوزه مد نظر است. 

در این دنیای مدرن دیگر نمی توان شرایطی پایدار برای کسب و کار ها در نظر گرفت از این رو باید تمام افراد را در دوره تحصیل خود برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب، زندگی شغلی آن و راه های مقابله با بحران ها آموزش داد. 

بنابراین می توان گفت مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی افراد گوناگونی می تواند باشد. در این مقاله قصد  داریم در مورد مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی، هدف مشاوره شغلی و تحصیلی و موارد حائز اهمیت در زمینه مشاوره شغلی و تحصیلی اطلاعاتی را به شما عرضه کنیم، بنابراین با ما همراه باشید.

مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی چه کسانی هستند؟

با توجه به توضیحات بالا و تغییر و تحولات زیاد در دنیای امروزی، می توان افراد زیادی را برای پاسخ به این سوال در نظر گرفت، ولی به طور کلی مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی می توان به شرح زیر عنوان کرد:

  • افرادی که در زمینه تحصیل خود دچار مشکل شده اند.
  • افرادی که هنوز از علایق خود اطلاعی ندارند.
  • افرادی که نحوه درس خواندن درست را بلد نیستند.
  • دانشجویانی که فارغ التحصیل شده اند ولی نمی دانند چه شغلی را انتخاب کنند.
  • افرادی که از شغل خود راضی نیستند.
  • کمک به افرادی که از علایق خود اطلاعی ندارند.
  • در مدارس برای کشف استعداد دانش آموزان با استفاده از برخی آزمون های ویژه.
مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی

با توجه به این موارد می توان گفت، مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی کسانی هستند که به دنبال رسیدن به یک زندگی بهتر و فعالیت در حوزه مورد علاقه خود هستند. 

ارتباط با مشاوره شغلی و تحصیلی

برای ارتباط با مشاوره شغلی و تحصیلی و دریافت راهنمایی رایکان می توانید بر روی آیکون بالا کلیک کنید.

هدف مشاوره شغلی و تحصیلی چیست؟

با توجه به توضیحات بالا، می توان گفت یکی از کارآمدترین شاخه مشاوره در علم روانشناسی، مشاوره شغلی و تحصیلی است. در این قسمت با توجه سعی داریم با توجه به توضیح مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی در قسمت بالا، به هدف مشاوره شغلی و تحصیلی بپردازیم.

  • با فراهم کردن امکانات و ایجاد موقعیتی برای دانش آموز برای آشنایی با خود شناسی و شغل شناسی کامل تر و دقیق تر طرح ریزی شغلی آینده آن و حل کردن مشکلات دانش آموز در انتخاب شغل
  • مشاوره شغلی و تحصیلی باید اطلاعات کامل و دقیقی درباره آزمون های روانی، آزمون هایی در زمینه شناسایی مشاغل و مختلف و.. را در دسترس دانش آموزان بگذارد تا آن ها با دیدی باز نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
  • با توجه به مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی که اکثرا افرادی هستند که از علایق خود اطلاع ندارند، بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین اهداف مشاوره شغلی کمک به این افراد در جهت پیدا کردن اهداف خود است.
  • آشنایی کامل مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی نسبت به شغل های متعددی که امروزه به وجود آمده اند، از دیگر اهداف مشاوره شغلی و تحصیلی به حساب می آید.
  • کمک به دانش آموزان و سایر افراد در پیدا کردن استعداد و علایق خود . به دنبال آن انتخاب شغلی که به این علایق و استعداد های آن نزدیک تر باشد.
هدف مشاوره شغلی و تحصیلی

مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی چه زمانی باید به مشاوره شغلی و تحصیلی مراجعه کند؟

امروزه در بسیار از مدارس کشورهای مختلف وجود مشاوره شغلی و تحصیلی الزامی است. در این کشور ها افراد از ابتدای تحصیل خود زیر نظر یک مشاوره به فعالیت خود ادامه می دهد و در صورت مواجه با مشکلات مختلف با راهنمایی درست مشاور، آن مشکشلات حل می شوند.

ولی در برخی از کشور های دیگر به دلیل عقب ماندگی نسبت به سایر کشور ها، هنوز مشاوره شغلی و تحصیلی جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است. از این رو مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی در این کشور ها بسیار کمتر است.

ولی به طور کلی زمان مراجعه به یک مشاوره شغلی و تحصیلی می تواند شامل موارد زیر شود:

  • افرادی که از شغل خود راضی نیستند و هیچ علاقه ای به ادامه آن ندارند و تنها برای اینکه نمی توانند شغل دیگر پیدا کنند به انجام آن ادامه می دهند.
  • افرادی که از درآمد خود راضی نیستند و تنها برای وقت تلف کرد این کار را انجام می دهند. در این شرایط مشاور می تواند به مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی کمک بسیار کند.
کی به مشاور شغلی و تحصیلی مراجعه کنیم
  • زمانی که متوجه شویم، هیچ علاقه ای نسبت به رشته ی تحصیلی خود نداریم و قصد فعالیت در این زمینه شغلی را نداریم. بسیاری از افرادی که در این شرایط قرار می گیرند، نمی دانند چه تصمیمی بگیرند و بر سر دوراهی قرار می گیرند که یا شغل خود را عوض کنند و یا ادامه دهند.

در جلسه مشاوره شغلی و تحصیلی چه میگذرد؟

در جلسه مشاوره شغلی و تحصیلی ابتدا مشاور سعی می کند برخی از اطلاعات اولیه را در مورد علایق شما، رشته تحصیلی، مهارت هایی که بلد هستید و… کسب کند.

نکته مهمی که در تمام جلسات مشاوره ای توسط مشاور رعایت می شود، این است که بیشتر مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی صحبت می کند، نه مشاور.

در جلسه مشاوره شغلی و تحصیلی شما می توانید هر سوالی که در زمینه شغل و یا حرفه ای که به آن علاقه دارید را از مشاور بپرسيد و مشاور موظف است به تمامی سوال های شما بر اساس به روز ترین اطلاعاتی که دارد، پاسخ دهد. 

در برخی شرایط مشاوره شغلی و تحصیلی با گرفتن آزمون های ویژه در زمینه شناخت علایق و استعداد شما، سعی می کند اطلاعات دقیق تری نسبت به شما کسب کند. بنابراین می توان گفت یکی از مهارت های مهم که هر مشاوره شغلی و تحصیلی باید آن را بلد باشد، نحوه تحلیل این آزمون ها است.

در جلسه مشاوره شغلی و تحصیلی چه میگذرد؟

برای کسب اطلاعات دقیق در مورد رویداد های جلسه مشاوره شغلی و تحصیلی می توانید بر روی آیکون بالا کلیک کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم در مورد مخاطب مشاوره شغلی و تحصیلی و تمامی اطلاعاتی که لازم بود شما در زمینه مشاوره شغلی و تحصیلی داشته باشید را انتقال دهیم.

بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین شغل و رشته تحصیلی را با توجه به علاقه خود پیدا کنید، می توانید با مرکز مشاوره شیوا که یکی از کلینیک های روانشناسی در زمینه انواع شاخه های روانشناسی است مراجعه کنید.




آشنایی با مشاوره شغلی و تحصیلی

برای آشنایی کامل و دقیق با مشاوره شغلی و تحصیلی می توانید بر روی آیکون بالا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا