تحکیم خانواده در روانشناسی

تحکیم خانواده در روانشناسی

اصل تحکیم خانواده، تعریف تحکیم خانواده

لازم است زمانی که از مزایای تشکیل خانواده صحبت می شود، به اینکه بعد از تشکیل خانواده چه باید کرد نیز، بپردازیم. اگر بخواهیم یک تصویرسازی داشته باشیم می توان گفت که تشکیل خانواده مانند کاشتن یک دانه است اما می دانیم که این دانه برای بار آوری و به ثمر نشستن، به مراقبت هایی نیاز دارد. به مجموعه اقداماتی که برای حفظ و تقویت خانواده انجام می شود، تحکیم خانواده می گویند. در این مطلب به شرح مواردی همچون راهکارهای تحکیم خانواده، مهارت های تحکیم خانواده، عوامل تحکیم خانواده، نقش اعضای خانواده در تحکیم خانواده و نقش زن و شوهر در تحکیم خانواده خواهیم نشست.

فهرست مطالب

برنامه ریزی برای تحکیم خانواده

ایجاد ارتباطات قوی خانوادگی همیشه به طور طبیعی اتفاق نمی افتد. در زندگی پرمشغله ی روزمره ی ما، می‌ توان تلاشی هماهنگ برای اختصاص دادن زمان برای خانواده انجام داد. به عبارتی دیگر شما باید برنامه ‌ریزی کنید تا مطمئن شوید که زمانی با کیفیت کافی را دریافت می ‌کنید. به برنامه ی همه ی اعضای خانواده نگاه کنید تا ببینید آیا مواقعی وجود دارد که بتوان آن را برای خانواده تعیین کرد. با قرار دادن نقشه ی مورد نظر در یک برنامه ی منظم، همه می دانند که باید آن تاریخ را برای خانواده نگه دارند. آن را در تقویم خانواده قرار دهید و مطمئن شوید که همه از این برنامه آگاه هستند.

تعریف زمان خانواده

بیایید تعریف کنیم که زمان خانواده چیست: زمان خانواده عمل ساده ی با هم وقت گذراندن است. این رویداد بسته به ساختار خانواده می تواند روزانه، هفتگی یا حتی ماهانه باشد. آنچه مهم است این است که خانواده می توانند از همراهی یکدیگر لذت ببرند، یکدیگر را در سطح عمیق تری بشناسند و آن پیوند خاص را احساس کنند.

فعالیت های زمان خانواده

مثال هایی برای فعالیت های زمان خانواده، جهت تحکیم خانواده:

  • قدم زدن در پارک
  • بادبادک بازی
  • صرف غذای خانوادگی (در خانه یا یک رستوران خاص)
  • رفتن به تماشای یک مسابقه ی ورزشی مانند فوتبال
  • بازدید از یک موزه

اهمیت زمان خانواده

 با هم وقت گذراندن، یکی از بزرگ ترین عوامل تحکیم خانواده و هدایایی است که خانواده ها می توانند به یکدیگر بدهند. به اشتراک گذاشتن زمان با کیفیت نه تنها باعث تقویت و ایجاد پیوند های خانوادگی می شود، بلکه حس تعلق و امنیت را برای همه ی اعضای خانواده ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده است که وقتی خانواده‌ ها از فعالیت‌ های مشترک لذت می‌ برند، کودکان مهارت ‌های اجتماعی مهمی را یاد می‌ گیرند و عزت نفس بالا تری نیز دارند. همچنین پیوند های قوی خانوادگی، رفتار بهتر در کودکان را تشویق کرده، عملکرد تحصیلی را بهبود می‌ بخشد، ارتباطات والدین و فرزند را تقویت می‌ کند و به فرزندتان آموزش می ‌دهد چگونه یک دوست خوب باشند.

به عنوان یک والد، شما نقشی کلیدی در پرورش و محافظت از این پیوند های خانوادگی ایفا می کنید. به بیانی دیگر، زمانی که با هم سپری می شود به کودکان و والدین یادآوری می کند که از اعضای ارزشمند یک خانواده هستند. خاطراتی که در طول آن فعالیت ها ایجاد می شود، چیزی است که کودک در تمام طول زندگی اش با خود به همراه خواهد داشت. مطالعاتی وجود دارد که نشان می ‌دهد ارتباط کودکان با والدین و خواهر و برادر خود، رشد مغزی را در آن ها افزایش می دهد.

اشتباهات ممکن در زمان خانواده

توجه داشته باشید که ممکن است در برگزاری زمان خانواده جهت تحکیم خانواده دچار اشتباه شوید. والدین می توانند به قدری به خود فشار بیاورند که زیاده روی کنند و کودکان از تمایل والدین برای ایجاد زمان با هم بودن، احساس خفگی کنند. ممکن است وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، والدین به شیوه ای معکوس رفتار کنند. با داشتن یک هدف از این اشتباه اجتناب کنید: از همراهی یکدیگر لذت ببرید. از بچه ها انتظار نداشته باشید که فورا حرف هایشان را باز کنند. ممکن است آن ها بخواهند به جای اینکه با خانواده باشند، بازی های ویدیویی انجام دهند یا آخر هفته را در اینستاگرام بگذرانند، اشکالی ندارد که هر از گاهی این موضوع را بپذیرید؛ اجازه دهید فرزندانتان بدانند که شما در کنار آن ها هستید، اما به توافق برسید.

در حین برقراری ارتباط با خانواده و تحکیم خانواده، محدودیت‌ هایی را برای کار کردن با وسایل الکترونیک تنظیم کنید، ممکن است در ابتدا مقاومت کنند، اما خواهند فهمید. از فریاد زدن در طول زمان خانواده خودداری کنید. لحظه ای که به هر دلیلی احساس خشم دارید، به یاد بیاورید که جوان بودن چه حسی داشته است. همدلی با فرزندانتان، حتی به اشتراک گذاشتن این که دقیقا همان جایی بوده‌اید که آن ها هستند، می ‌تواند تا حد زیادی به رابطه کمک کند. ممکن است زمان خانواده، موقع خوبی برای صحبت در مورد تخلف انضباطی مدرسه یا نمره ها نباشد؛ اگرچه این موضوعات مهم هستند، اما بحث در مورد رویاها و ترس های فرزندانتان نیز مهم است.

شاید باورتان نشود اما چیزی به سادگی پرسیدن اینکه آیا طعم مورد علاقه ی آن ها در بستنی تغییر کرده است یا خیر، می تواند منجر به تبادلی معنی دار و به یاد ماندنی شود. وقتی فرزندانتان بدانند که شما به چیزهای کوچک اهمیت می دهید، احتمال بیش تری دارد که درباره ی چیزهای بزرگ با شما صحبت کنند.

روش های تحکیم خانواده، مهارت های تحکیم خانواده

در ادامه به مهارت های تحکیم خانواده در روانشناسی و بالا بردن کیفیت زمان خانواده اشاره می کنیم.

برای تحکیم خانواده، کارهای خانه را باهم انجام دهید

در جهت تحکیم خانواده، نظافت خانه را به مسئولیتی تبدیل کنید که بین همه ی اعضای خانواده مشترک است. فهرستی از کار های خانه ایجاد کنید و از همه بخواهید که شرکت کنند. برنامه را طوری بچینید که همه بتوانند به موازات آن به کار های خود نیز بپردازند. اگر نوجوانان شما برنامه ی سختی دارند و نیاز به انعطاف بیش تری دارند، به آن ها مهلت دهید تا کار هایشان را تکمیل کنند اما به آن ها یادآوری کنید که انجام کار های مشترک باعث می شود کار خیلی سریع تر از زمان انجام آن ها به تنهایی تمام شود؛ علاوه بر این، انجام کارها با هم می تواند حس کار گروهی را تقویت کند، به خصوص اگر فردی زودتر کارش را انجام دهد و مایل باشد به یکی دیگر از اعضای خانواده کمک کند تا وظایف خود را انجام دهند. برای اینکه انجام کارهای خانه با ارزش تر باشد، می توانید یک جایزه کوچک برای اتمام کار در نظر بگیرید؛ مانند بستنی خوردن، تماشای فیلم یا بازی به صورت دسته جمعی.

جلسات خانوادگی داشته باشید

اکثر والدین وقتی به جلسات خانواده فکر می کنند، ممکن است است موضوع برایشان مبهم یا بیش از حد رسمی به نظر برسد. جلسات خانواده می تواند ارزش های اصلی خانواده ی شما یا آنچه را که بیش تر از همه در مورد یکدیگر دوست دارید را به همه یادآوری کند. جلسات خانوادگی می تواند یک سنت ساده، سرگرم کننده و یک پروژه ی عالی خانوادگی باشد. جلسات خانوادگی زمان خوبی برای همه است تا نارضایتی های خود را مطرح کرده و همگی آن را بررسی کنند. از جلسات خانوادگی می توان برای تعیین اهداف خانواده نیز استفاده کرد. هر یک از این جلسات را می توانید با خواندن یک بیانیه شروع کنید.

اگر خانواده ی پرجمعیتی دارید، با پرسیدن اینکه آیا کسی مشکل یا موردی در دستور کار دارد، شروع کنید. آنچه را که همه می خواهند در مورد آن صحبت کنند را بنویسید و آن ها را یکی یکی مرور کنید. ممکن است لازم باشد دستورالعمل‌ های را برای جلسه تعیین کنید، مانند تعیین محدودیت زمانی برای هر موضوع یا اجرای قانون «حرف نزدن» زمانی که شخص دیگری صحبت می ‌کند. همچنین بر لزوم مهربانی، ملاحظه کاری و احترام تاکید کنید. هدف از برگزاری این جلسات، حل و فصل مسائل خانوادگی به صورت سازنده در جهت تحکیم خانواده است.

تحکیم خانواده

حمایت را برای تحکیم خانواده ترویج دهید

احساس حمایت از طرف خانواده یکی از مهم ترین عناصر تحکیم خانواده است. پیوند هایی مانند این، تا آخر عمر برای فرزندان شما باقی می ماند. برای ایجاد حس حمایت، همه را تشویق کنید تا چیز هایی را که برای اعضای خانواده ‌شان مهم است بیاموزند و تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از یکدیگر در زمان‌ های خوب و بد انجام دهند. همه اعضای خانواده باید برای به اشتراک گذاشتن اخبار خوب و همچنین بد احساس قدرت کرده و پاسخ محبت آمیزی دریافت کنند. هدف این است که همه ی اعضای خانواده، وقتی همه چیز خوب پیش می ‌رود، با هم شادی کنند و وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی ‌رود، شفقت داشته باشند. وقتی اعضای خانواده احساس می کنند حمایت می شوند، گذراندن دوران سخت بسیار آسان تر می شود.

زمانی برای استراحت درنظر بگیرید

در حالی که زمان خانواده بخش مهمی از زندگی روزمره و یکی از پررنگ ترین راهکارهای تحکیم خانواده است، همه ی افراد به زمان استراحت نیز، نیاز دارند. نه تنها باید فرزندانتان را تشویق کنید که مدتی را آرام و تنهایی برای شارژ کردن بگذرانند، بلکه باید زمانی را هم برای خودتان اختصاص دهید. فرزند پروری مسئولیت بزرگی است که می تواند شما را فرسوده کند؛ در نتیجه هرگز از استراحت احساس بدی نداشته باشید. بنابراین مطمئن شوید که برای خودتان وقت می ‌گذارید. وقتی این کار را بکنید، والدین بهتری خواهید بود.

فداکاری داشته باشید

تحقیقات نشان داده است که هر چه بیش تر ببخشیم (اعطا کنیم)، در زندگی خود احساس خوشحالی بیش تری خواهیم داشت. علاوه بر این، صرف زمان و انرژی برای بهتر کردن زندگی دیگران همیشه یک تجربه ی یادگیری قدرتمند است و سهیم شدن خانواده ی شما در این تجربیات یادگیری ، به تحکیم خانواده می انجامد. علاوه بر این، کمک داوطلبانه می‌ تواند به کودکان بیاموزد که همدل تر و کمتر خود محور باشند. همچنین کمک داوطلبانه با تعدادی از نتایج بهداشتی بهبود یافته از جمله سلامت جسمی و روانی بهتر، افزایش رضایت از زندگی، عزت نفس بالا تر و کاهش علائم افسردگی مرتبط است.

از علایق فرزندتان حمایت کنید

خانواده های قوی از علایق اعضای خانواده حمایت می کنند. خواه این علایق حضور در بازی ‌های فوتبال، خواندن مجموعه‌ ای از کتاب‌ هایی که دوست دارند، کمک به جمع ‌آوری مجسمه ‌هایی از یک فیلم یا یک برنامه ی تلویزیونی باشد، مهم است که از علایق فرزندتان حمایت کنید. اگر فرزند شما در ورزش، گروه موسیقی، یا فعالیت های دیگری است، به نحوی از او حمایت کنید. راهی پیدا کنید تا به فرزندان خود نشان دهید که از کاری که انجام می دهند، حمایت می کنید و می خواهید به آن ها در انجام کارهایشان، هر چه که باشد، کمک کنید. اگر مطمئن نیستید که کجا می توانید کمک کنید، از بچه هایتان نظرشان را بپرسید. پرسیدن نشان می دهد که شما به چیز هایی که آن ها به آن علاقه دارند، اهمیت می دهید.

به سایر خانواده ها بپیوندید

هیچ کس در یک حباب زندگی نمی کند. همه ی ما بخشی از یک جامعه هستیم، بنابراین مطمئن شوید که خانواده ی شما در حال ایجاد روابط با خانواده های دیگر هستند. خواه این در محله ی شما، در سیستم مدرسه یا هرجای دیگری باشد، مهم است که با خانواده های دیگر نیز وقت بگذرانید. انجام کار ها با هم، با خانواده های دیگر، موجب تحکیم خانواده می شود و به شما کمک می کند تا ببینید اعضای خانواده ی شما چگونه با دیگران تعامل دارند.

منابع نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا